Lite själ igen

Christer Brodén om begreppen själ och ande. Ett citat ur artikeln: Asaguden Heimdal, det har jag nämnt förut, tros kunna ha en förhistoria som solgud under bronsåldern. Rig är ett annat namn på honom, som på sanskrit, ett annat och riktigt forntida indoeuropeiskt språk, betyder medvetande, d.v.s. den seende och tänkande.

Blickens Äventyr

Glömska

Arkeologen Marija Gimbutas hör till dem som tror, att skrivkonsten och andra färdigheter uppfunnits och glömts bort och på nytt uppfunnits under vår historia. Det är hypoteser, men för mig känns de trovärdiga.

Begreppen själ och ande har fyllt med otaliga tankar de senaste årtusendena. Även sådana tankar glöms bort och nya skapas. Orden kan däremot leva kvar. Mitt ofta framförda paradexempel är ett av Guds namn i Bibeln, Shaddaj. Det var tidigare namn på en mångud i staden Ur, som Abraham kom från.

Vad själ och ande haft för betydelse under årtusendena kan nog vara väldigt svårt att reda ut. Jag fick min idé om en tidig betydelse hos de där två begreppen, en gång när jag såg bilden av ormgudinnan från Kreta. Den bilden har jag haft med många gånger.

knossos21c-2

Stenarna på Gotland

Den överensstämmer ju med bildstenen från Smiss, som jag också visat här flera…

View original post 972 more words

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

